SESUNGGUHNYA
pemeriksaan amalan di Padang Mahsyar belum lagi sempurna sehingga
seseorang itu diperiksa atau ditanya mengenai nikmat dan amalannya di
tempat pemeriksaan sewaktu melalui Siratul Mustaqim.
Imam
Al-Nawawi di dalam kitab Syarh-Muslim menulis,ulama besar menetapkan
bahawa sirat itu ialah satu titian di atas permukaan Api Neraka Jahanam
di mana semua manusia akan meniti.
Orang mukmin akan terselamat
disebabkan keimanan dan amal soleh yang mereka lakukan di dunia,manakala orang Kafir dan Murtad akan terhumban ke dalamnya.
Orang pertama melalui sirat ialah Nabi Muhammad s.a.w yang mengepalai umat lain.
Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud : "Dan direntangkan sirat di antara dua jurang Neraka Jahanam,maka akulah
Rasul pertama yang melaluinya bersama umatku yang lulus."
Tahap
kelajuan seseorang Mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap
keimanan dan amal masing-masing..Semakin tinggi keimanan dan amalan,kian laju menuju titian itu.
Al-Alamah Ibnu Abi Jamrah dalam
kitab Bahjah An-Nufuus menegaskan,sesungguhnya disebut dalam hadis
mengenai sifat sirat yang lebih halus daripada rambut dan lebih tajam
daripada mata pedang dan ia mempunyai tujuh sekatan dan setiap sekatan
itu mengambil masa 3,000 tahun perjalanan.
Dikatakan di tempat pemeriksaan pertama,manusia akan ditanya mengenai keimanannya kepada Allah.
Jika
seseorang Mukmin itu tidak ragu-ragu dalam keimanannya,dia dilepaskan
ke tempat pemeriksaan kedua (solat)..Begitulah seterusnya mengenai
puasa,zakat,haji dan umrah,bersuci (wudhu dan mandi wajib) dan soal
kemasyarakatan.
Imam Al-Ghazali meriwayatkan,tempat pemeriksaan
ketujuh adalah tempat pemeriksaan paling sukar untuk melepaskan diri..Persoalan mengenai kezaliman ke atas manusia diperbincangkan.
Cepat atau lambat meniti sirat juga bergantung kepada cepat atau lambatnya seseorang itu berlumba untuk mencapai keredhaan.
Wallahu a'lam...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan